Schuldenvrij leven?

Schuldhulpmaatje.jpeg
Door Hetty Pullen-Muis op 22 november 2021 om 20:10

Schuldenvrij leven?

Schuldhulpmaatje is een landelijke vereniging die sinds 2010 actief is. Het is in Hoogeveen ontstaan vanuit het netwerk van kerken. Ze wil een structurele bijdrage leveren aan het oplossen van schulden. Het werk van Schuldhulpmaatje is aanvullend op de reguliere schuldhulpverlening, omdat het vrijwilligerswerk is in Hoogeveen. Onlangs sprak ik met Alex Visscher, voorzitter van de lokale stichting.

In Hoogeveen is er veel armoede. En met schulden leven is een zware belasting voor mensen. Zeker ook waar het kinderen en jongeren raakt. Je hoeft maar naar een tv-programma te kijken als ‘Steenrijk, straatarm’ om het verdriet en de spanning te zien. Dan komt dat wat misschien in je buurt speelt ineens dichterbij.

Wat is het dan waardevol als er vrijwilligers zijn die je helpen in deze situatie. In Hoogeveen zijn ongeveer 35 maatjes actief. Zij zetten zich belangeloos in en worden begeleid door drie coördinatoren. Ze doen hun werk pas als ze een certificaat hebben behaald. Zij helpen mensen die via allerlei organisaties (bijv. Geldloket, Voorzieningenwijzer, Stichting Welzijnswerk en de gemeentelijke kredietbank) bij Schuldhulpmaatje terecht komen. Er gebeurt op dat gebied veel in Hoogeveen. Toch vindt Alex Visscher dat er meer moet worden samengewerkt.

Hij bedoelt vooral de samenwerking tussen allerlei instanties en de gemeente. De gemeente is bezig met een nieuwe nota schuldhulpverlening. Die samenwerking moet dan echt vorm en inhoud krijgen. Dat moet helpen om mensen weer richting een schuldenvrij leven te krijgen.