Kledingbank Drenthe

Afbeelding Gijs.jpg
Door Gijs Verstegen op 6 december 2021 om 16:47

Kledingbank Drenthe

Op 12 november zijn Hetty Pullen en ik op bezoek geweest bij de Kledingbank Drenthe aan de fabrieksweg te Hoogeveen. In dit artikel doen we kort verslag van dit bezoek.

Opvallend is dat er in Drenthe slechts één kledingbank is. De Kledingbank in Hoogeveen heeft zo’n 300 klanten. Hier kan iemand terecht met een verwijzing die aangeeft dat zijn of haar inkomen laag genoeg is om in aanmerking te komen voor hulp van de Kledingbank. Wie zich meldt bij de Kledingbank krijgt voor vijf euro een pasje. Bij ieder bezoek betaalt de klant een euro. Voor ieder seizoen kan men dan vijftien kledingstukken laten afstrepen op de klantenkaart.

Bij de Kledingbank werken 30 vrijwilligers; veelal mensen die niet altijd in het normale arbeidsproces mee kunnen doen, maar hier enkele dagdelen in de week goed werk doen.

De Kledingbank voorziet in een basisbehoefte van mensen die ieder dubbeltje moeten tellen. De relatie met de gemeente vraagt blijvend aandacht. Ze ervaren dat het moeilijk is om de gemeente te spreken te krijgen en wanneer er wel een gesprek is dan is er geen vervolg. Er is wel behoefte aan contact, vooral over de behoefte aan een betere ruimte voor de kledingbank.  Die zoektocht wordt zelf ook gedaan, maar de gemeente zou ook een faciliterende rol kunnen vervullen op dit punt. We begrepen dat het belangrijk is dat de gemeente ook meedenkt in deze zoektocht.

In de gemeenteraad bespreken we binnenkort het Herontwerp Sociaal Domein. Ook dit werk is verbonden met het werk wat vrijwilligersorganisaties doen. Deze zijn dus nodig in onze samenleving.

Labels: ,