Stemverklaring Green Planet

Afbeelding Koen.jpg
Door Koen Meesters op 11 maart 2022 om 15:39

Stemverklaring Green Planet

Op donderdag 10 maart heeft de ChristenUnie in de besluitvorming rond Green Planet als enige fractie tegen de komst van een klimtoren met reclameschermen gestemd. Het lijkt ons goed om daarover verantwoording af te leggen.

Op RTV Drenthe werd gesuggereerd dat wij ons te veel hebben laten beïnvloeden door actiecomité Gien Planet. Deze suggestie werd door collega raadslid Van Hien genoemd in de vergadering, maar is door onze fractie met klem tegengesproken.

De overwegingen die de fractie heeft gemaakt komen voort uit de Nota Ruimtelijke Kwaliteit. Deze nota is in 2017 unaniem door de gemeenteraad aangenomen en geeft de kaders waar ruimtelijke ontwikkelingen aan moeten voldoen. Daarin staat dat reclame-uitingen in het buitengebied kleinschalig moeten zijn en geen hinder mogen veroorzaken.

Verder is er een bredere discussie over nut en noodzaak van reclameverlichting. Zowel vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid als lichtvervuiling. De trend is dat men steeds kritischer is op deze vorm van reclame maken.

Ondanks de goede duurzaamheidsdoelstellingen die Green Planet vertegenwoordigt, zijn wij van mening dat in dit landelijke gebied, op de grens met het Dwingelderveld, geen grote verlichte reclameschermen passen. Wij hebben daarom een amendement ingediend dat wel een klimtoren toestaat, maar dan zonder verlichting.

De andere politieke partijen hebben gezamenlijk een amendement gemaakt waarin wel verlichte reclameschermen mogelijk werden gemaakt. Dat was voor onze fractie een stap te ver. Wij hebben daarom tegen deze ontwikkeling gestemd.