Meebouwen aan coalitie met GB, PvdA en VVD

Foto Hetty.jpg
Door Hetty Pullen-Muis op 15 april 2022 om 20:51

Meebouwen aan coalitie met GB, PvdA en VVD

Informateur Cees Bijl adviseerde de gemeenteraad op 14 april om een kwalitatief coalitie te gaan bouwen met Gemeentebelangen, PvdA, VVD en de ChristenUnie. Dit advies gaf hij na twee ronden gesprekken met alle tien partijen in Hoogeveen. Voor de ChristenUnie betekent dit meewerken aan het proces van formatie.

Mijn reactie op Cees Bijl was als volgt: “Dit was ook de eerste voorkeur qua mogelijke coalitie van de ChristenUnie. We nemen het advies van u over. We willen in het proces van formatie en het bouwen van een inhoudelijk akkoord op hoofdlijnen met nadruk de niet-coalitiepartijen betrekken. We willen meewerken aan verbinding en onderling vertrouwen in de raad”.

Na de coalitiebreuk van Gemeentebelangen, CDA en ChristenUnie in 2020 heeft de ChristenUnie meegewerkt aan de komst van het zakencollege. Dat was toen nodig gezien de onderlinge verhoudingen en financiële situatie van de gemeente. Nu kan er weer gewerkt en gebouwd worden aan een politiek college met een brede meerderheid in de gemeenteraad. Toch blijft het een uitdaging om de samenwerking te blijven zoeken tussen de verschillende partijen.

De komende tijd zal de ChristenUnie vanuit haar speerpunten en standpunten meewerken aan het proces van onderhandelingen die nu start. We willen dat doen in het besef dat we in een vrije democratie leven in de mooie gemeente Hoogeveen. Er liggen vooral kansen voor de ChristenUnie voor een sociaal Hoogeveen. Daar gaan we ons volop voor inzetten samen met de raad en de beoogde coalitie.

Meer informatie over het advies van Cees Bijl en de inbreng van de ChristenUnie (en die van andere partijen) leest u hier.