ChristenUnie wil meer weten over ingrijpen bij Ben Effectief

Ben-Effectiefdinsdag 29 augustus 2017 08:03

Het college van Burgemeester en Wethouders heeft op 21 juli jongstleden fors ingegrepen bij Ben Effectief in Hoogeveen. De cliënten van deze zorginstelling zijn ondergebracht op andere plaatsen. De ChristenUnie fractie heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van B & W mede naar aanleiding van een gesprek met een vertegenwoordiging van Ben Effectief.

Ben Effectief B.V. is een zorgaanbieder die in Hoogeveen actief is op het vlak van ambulante- en woonbegeleiding en dagbesteding.

De ChristenUnie is bezorgd over de snelle handelswijze van het college en wil graag meer informatie over de argumenten en de klachten die de gemeente heeft ontvangen over Ben Effectief. Het gaat hier om cliënten met hoge geestelijke zorg behoefte en ambulante begeleiding. Deze kwetsbare cliënten werden geconfronteerd met dit besluit. Raadslid Hetty Pullen: “‘Veranderingen brengen veel beroering te weeg in het leven van deze cliënten. Zeker verandering van woonomgeving. De ChristenUnie wil van de wethouder weten in hoeverre hier in het snelle proces rekening mee is gehouden.”

De gemeente heeft daarnaast contact gehad met de Inspectie voor Geestelijke gezondheidszorg. Hoe is die samenwerking met de Inspectie verlopen en wat zijn de onderscheiden taken van gemeente en inspectie bij deze zorginstelling?
Daarnaast wil de fractie graag weten of er geen andere mogelijkheden waren om tot een oplossing te komen. Hetty Pullen: “Het overplaatsen van cliënten is een hele forse ingreep”

Lees hier de schriftelijke vragen die de ChristenUnie heeft gesteld.

Reacties op 'ChristenUnie wil meer weten over ingrijpen bij Ben Effectief'