Het verborgen hoogtepunt van 23 april

dinsdag 28 april 2020 13:34

“Waarom hebben we thuis wel verschillende containers voor het afval en op school niet?” Die vraag werd op 18 oktober 2018 gesteld door een basisschoolleerling van EBS De Fontein in Hoogeveen tijdens een schoolbezoek van onze wethouder Gert Vos. Gert sprak daar met kinderen over het belang van afval scheiden en duurzaamheid. Geheel terecht vroeg deze leerling zich af waarom hij thuis zijn klokhuis bij het GFT en zijn pakje drinken bij het plastic afval moest gooien, maar op school alles in dezelfde prullenbak gaat.

Afval uit scholen wordt gezien als bedrijfsafval en wordt daarom niet door de gemeente ingezameld, maar door commerciële partijen. Deze commerciële partijen bieden vaak geen gescheiden afvalinzameling aan, en als het wel aangeboden wordt is het vaak tegen zeer hoge tarieven. Daarom is het voor scholen onaantrekkelijk om aan afvalscheiding te doen.

Op de vraag van deze leerling reageerde Gert: “Wat goed dat jullie deze vraag stellen en daar zo goed over nadenken! Ik ga uitzoeken hoe dat zit en kijk of ik dat voor jullie kan regelen.” Die belofte heeft uiteindelijk geresulteerd in een voorstel aan de gemeenteraad om de scholen via de gemeente te kunnen voorzien van een GFT- en PMD-container, zodat ook daar het afval gescheiden kan worden ingezameld. Dit voorstel werd afgelopen donderdag door de voltallige gemeenteraad aangenomen.

Een mooi voorbeeld van hoe een goede opmerking van een kind resulteert in een raadsbesluit waardoor afval gescheiden kan worden ingezameld. Niet alleen thuis, maar ook op school. Zo krijgen kinderen van jongs af aan mee dat afval gescheiden moet worden en jong geleerd is oud gedaan. Wat de ChristenUnie betreft absoluut een hoogtepunt van de afgelopen raadsvergadering!

Reacties op 'Het verborgen hoogtepunt van 23 april'