In gesprek met Buurtgezinnen.

folder Buurtgezinnen2.jpg
Afbeelding Gijs.jpg
Door Gijs Verstegen op 10 juni 2023 om 10:08

In gesprek met Buurtgezinnen.

Hetty Pullen en Gijs Verstegen hadden een boeiend gesprek met de mensen van ‘Buurtgezinnen’.

Voor Stichting Buurtgezinnen heeft de gemeente een coördinator aangesteld. De taak van de coördinator is om vraaggezinnen en steungezinnen bij elkaar te brengen. Wij spraken met deze coördinator, een gezin met een hulpvraag en een gezin met een aanbod om te steunen.

De gemeente verwees het vraaggezin door naar Buurtgezinnen. Voor de gemeente is Buurtgezinnen de nabije zorg, die komt voor de professionele zorg van bijvoorbeeld een zorgboerderij. Dit gezin is blij met deze oplossing. De kinderen kunnen nu eens in de twee weken een ontspannen dagdeel hebben bij het steungezin. De ouders kunnen even meer aandacht geven aan de andere kinderen en aan hun huis.

Het steungezin heeft zelf contact gezocht met stichting Buurtgezinnen. Het contact tussen beide gezinnen is open en waarderend naar elkaar. De coördinator, die beide gezinnen met elkaar in contact heeft gebracht is beschikbaar voor vragen op de achtergrond. Regelmatig wordt er een evaluatiegesprek gevoerd. Na twee jaar eindigt de begeleiding vanuit Buurtgezinnen. De beide gezinnen hopen daarna in dezelfde lijn verder te gaan.

De ChristenUnie heeft grote waardering voor de inzet van stichting Buurtgezinnen. Dit is het stimuleren van het omzien naar elkaar. Buurtgezinnen is geen pilot meer en heeft voor 10 uur in de week een coördinator voor Hoogeveen. Dit is nog wel erg beperkt, waardoor vooral de werving van steungezinnen achterloopt op de hulpvraag.

De inzet op omzien naar elkaar zou in de politiek en in de uitvoering meer handen en voeten moeten krijgen. Daarbij mag voorop staan dat het goed is voor zowel het vraaggezin als het steungezin. Pas daarna blijkt dat het ook een besparing is op professionele zorg.

We doen graag hier een oproep voor steungezinnen. Veel steungezinnen ervaren het steungezin zijn als zingevend en een verrijking van hun leven. Overweegt u steungezin te worden? Dan vindt u de nodige informatie op www.buurtgezinnen.nl. Of stuur een mail aan de coördinatrice,  ilona@buurtgezinnen.nl, met uw vragen of interesse. Een goede eerste indruk geeft ook de facebookpagina “Buurtgezinnen in Hoogeveen en De Wolden”.

Labels: , , ,