Mensenhandel in Hoogeveen?

Afbeelding Gijs.jpg
Door Gijs Verstegen op 13 juli 2024 om 11:52

Mensenhandel in Hoogeveen?

De ChristenUnie wil blijven werken aan een veilig Hoogeveen. Dat begint bij het benoemen van de ontwikkelingen die er ook in Hoogeveen zijn. Ontwikkelingen waar we ook als gemeente op willen ingrijpen. Vanuit het college worden deze trends benoemd in de kadernota. De uitwerking volgt in beleidsnota's en uitvoeringsnota's. Met dat geschreven beleid gaan BOA's aan het werk. Dit beleid is basis voor overleg met politie, justitie en andere betrokkenen om preventief en handhavend op te treden.

Het doet ertoe welke trends benoemd worden in de kadernota. De fractie van de ChristenUnie mist aandacht voor het thema ‘mensenhandel’. We benoemden dat al in ons verkiezingsprogramma als aandachtpunt. Mensenhandel komt bij andere thema's wel ter sprake, maar we willen het serieuzer nemen. We willen het beter in kaart brengen, zodat het zichtbaarder wordt. De PvdA riep tijdens het debat op niet weg te kijken, maar situaties te melden.  Dat kan alleen als wij er vanaf de kadernota tot aan de BOA en de welzijnswerker er aandacht voor hebben. We zetten het in de kadernota om het als overheid scherp te hebben en om burgers te stimuleren er niet van weg te kijken.

De ChristenUnie schreef een tekst om mensenhandel te benoemen in de kadernota (= amendement). Het amendement werd mede ingediend door PvdA, CDA, SGP, SP, FvD en Groen Links. Dat betekende een meerderheid in de raad. De tekst wordt opgenomen in de kadernota en vervolgens in de begroting. De tekst van het amendement leest u via deze link:  Amendement Mensenhandel .

Wij willen aandacht blijven vragen voor dit onderwerp in komende beleids- en uitvoeringsnota's. We kunnen niet wegkijken bij de vele vormen van mensenhandel.