Reclame
Ondanks de mogelijkheden van online adverteren, zien we dat de hoeveelheid reclame-uitingen in onze leefomgeving in de afgelopen jaren is toegenomen. Hierbij kan worden gedacht aan billboards, lantaarnpaalpromotie en abri’s. Voor alsnog lijkt deze trend zich door te zetten omdat zulke reclame-uitingen, zeker langs wegen, een groot bereik en dus een verdiencapaciteit hebben. Het heeft iets weg van een wedstrijd; wie niet meedoet blijft achter. Lokale ondernemers lopen het risico hierbij achter te blijven.
Als ChristenUnie zetten we vraagtekens bij deze ontwikkeling. Inwoners gaan er namelijk over hoe onze openbare ruimte eruit ziet en waarmee we deze willen vullen. Wat ons betreft is het niet wenselijk dat onze leefomgeving nog verder wordt gevuld met reclame. Niet met bilboards langs de snelweg, maar ook niet met reclame aan lantaarnpalen. We zien liever meer ruimte voor ontmoeting en voor vergroening. Verder onderzoeken we de mogelijkheden voor een belasting op reclame die zichtbaar is vanaf de openbare weg, zoals bestaat in vele andere gemeenten in Nederland. Zo wordt de drempel verhoogd om steeds meer reclame-uitingen te plaatsen. De opbrengsten gebruiken we voor de vergroening van de openbare ruimte.