Twee coffeeshops

Coffeeshop.png
Door Hetty Pullen-Muis op 24 januari 2024 om 10:14

Twee coffeeshops

Dit is een trieste boodschap voor Hoogeveen sinds 18 januari.

De meerderheid van de gemeenteraad is al anderhalf jaar zichtbaar en dit is nu beleid. De ChristenUnie (was samen met CDA en SGP) mordicus tegen.

Het is namelijk zo dat de burgemeester inzake coffeeshopbeleid een eigen bestuursverantwoordelijkheid heeft. We moeten nog wachten op het vervolg rond een exploitatievergunning, een gedoogverklaring en zeker ook een nieuw handhavingsplan. Dus morgen is er nog geen coffeeshop.
Maar tijdens de behandeling in de raad werden de 3 christelijke partijen beoordeeld op het feit dat ze christelijk zijn en dus een minderheid. Maar ook Forum voor democratie was tegen. Het debat werd afgerond met een motie van treurnis van CDA en steun van de ChristenUnie en SGP werd het debat beëindigd.

We wilden graag een hoorzitting, zeker omdat participatie met de inwoners niet heeft plaatsgevonden. Voor een “wipkip of andere burgerparticipatie-onderwerpen zijn de anderepartijen wel altijd in zei Martien van Dijk”. Als ChristenUnie zijn we teleurgesteld over het democratische proces, zeker gezien onze vraag om als minderheid een hoorzitting vraagt.
De meerderheid was niet blij met deze motie (die overigens niet in stemming is gebracht). Het signaal naar de gehele raad is duidelijk. Voor de toekomst moeten we als raad ook rekening blijven houden met de minderheid. Pijnlijk was de reactie door de andere partijen alsof de minderheid een slechte verliezer is. Het ging om het signaal dat met de komst van de coffeeshop in Hoogeveen onze samenleving verandert en verslechterd.

Gedogen van softdrugs aan de voorkant en tegelijk de criminaliteit toestaan aan de achteringang van de coffeeshop. Dat is geen verbetering van onze samenleving.
De ChristenUnie vond het een trieste avond voor Hoogeveen. Als voorzitter van de raad besloot de burgemeester af te ronden met het omgaan met meerderheden en minderheden in de raad.De waarde van ons democratisch bestel blijft belangrijk zeker in het luisteren naar elkaar met empathie.

Labels: , ,